Bouwman, S.M., Jagt, W. van der, Muskens, J.B., Vermeulen, K., Teluij, M., Langeslag, M.
Locatie(s): 0.6 Madrid
Categorie(ën): Diagnostiek; Workshop
INHOUD
Om de psychopathologie van het zich ontwikkelende kind te kunnen herkennen, is kennis over de normale ontwikkeling essentieel. Hiermee kan eventuele functiebeperking (ziekte) geobjectiveerd worden.
In 3 interactieve onderdelen (geordend naar leeftijd) zullen wij ingaan op de manier waarop media aansluiten bij ontwikkelingstaken. In beeld en geluid zal geïllustreerd worden hoe de verschillende ontwikkelingslijnen, namelijk lichamelijk, cognitief, motorisch, sociaal-emotioneel en taal/spraak verweven zijn in bekende kinderseries. De verschillende ontwikkelingslijnen zullen benaderd worden vanuit de ontwikkelingsfasen volgens Piaget en vanuit het psychodynamisch perspectief. Het lukt programmamakers van kinderseries om aan te sluiten bij de verschillende ontwikkelingsstadia van kinderen. Bewustwording hiervan, middels kennis van de verschillende ontwikkelingslijnen, is essentieel voor het klinisch denken van de kinder- en jeugdpsychiater. Uiteindelijk zal dit de diagnostiek en behandeling van kinderen en adolescenten ten goede komen.
VORM
De deelnemers zullen na een korte inleiding in 3 groepen worden verdeeld. Elke groep neemt, in carrouselvorm, deel aan elk interactief onderdeel (respectievelijk infants, latentiekinderen en adolescenten). Per groep zal door middel van beeld- en geluidsfragmenten geïllustreerd en bediscussieerd worden hoe de verschillende ontwikkelingslijnen verweven zijn en herkend kunnen worden in bekende kinderseries.
LEERDOELEN
Kennis verwerven over de ontwikkelingstaken van het kind: lichamelijk, cognitief, motorisch, sociaal-emotioneel en taal/spraak.
LITERATUURVERWIJZING
De ontwikkeling van het kind. Frank C. Verhulst. Uitgever: van Gorcum 2008.
Ontwikkelingspsychologie: inleiding tot de verschillende deelgebieden. Mönks Knoers. Uitgever: van Gorcum 2009.
Handboek ontwikkelingspsychologie: grondslagen en theorieën. Verhofstadt- Denever, van Geert. Bohn Stafleu Van Loghum 2003.
Kind in ontwikkeling: een handreiking bij de observatie van jonge kinderen. R.A.C. Bilo, H.W.A. Voorhoeve. Reed Business 2008.