Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

woensdag 10 april 2013 15:30 - 17:00u

S15.0 Toelichting en leerdoelen

Ingenhoven, T.J.M., Colijn, S., Vanaerschot, G.

Locatie(s): Pieter Baan Zaal

Categorie(ën): Psychotherapie; Symposium

TOELICHTING

Wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen decennia heeft met cumulerende bewijskracht de (kosten)effectiviteit van verschillende vormen van psychotherapie aangetoond bij de behandeling van patiënten met ernstige persoonlijkheidsproblematiek. Het meest in het oog springen de huidige EBM-psychotherapieën voor de borderline-persoonlijkheidsstoornis, zoals DGT, MBT, SFT en TFP. En er zijn inmiddels nieuwe succesvolle spelers in het ggz-veld van systematische reviews, meta-analyses en behandelrichtlijnen.

Terwijl deze verschillende modellen zich verder proberen te profileren binnen de zorglijnen van onze grote ggz-instellingen, wordt ook steeds duidelijker op welke punten deze modellen verschillen en op welke punten ze juist overeenkomsten vertonen. Nog belangrijker is de vraag welk model het meest geschikt is voor welke problematiek bij welke patiënt.

 

LEERDOELEN

In deze presentaties worden de verschillen en overeenkomsten van de verschillende geprotocolleerde psychotherapieën bij patiënten met een (borderline) persoonlijkheidsstoornis gepresenteerd. Dit gebeurt vanuit een integratief perspectief, aan de hand van drie belangrijke thema's: het kader waarbinnen de behandeling plaats moet vinden; het benaderen van grensoverschrijdend en (zelf)destructief gedrag; en de betekenis van de therapeutische relatie.

Aan het eind van dit symposium heeft de deelnemer een actueel overzicht van de overeenkomsten van en verschillen tussen psychotherapeutische behandelopties voor patiënten met ernstige persoonlijkheidsproblematiek.