Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 15:45 - 17:15u

S66.3 De DSM-vrije jacht op de oorzaken van gedragsproblemen

Meer, J.M.J. van der, Oerlemans, A.M., Steijn, D.J. van, Lappenschaar, M.G.A., Sonneville, L.M.J. de, Buitelaar, J.K., Rommelse, N.N.J.

Locatie(s): 2.1 Colorado

Categorie(ën): Diagnostiek; Neurowetenschappen; Psychotherapie; Symposium

ACHTERGROND

Autismespectrumstoornissen (ASS) en aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) zijn heterogene ziektebeelden die veel samen voorkomen.

 

DOEL

Binnen deze heterogene groep kinderen meer homogene subtypes vinden, die van elkaar te onderscheiden zijn op basis van cognitieve profielen, en die mogelijk ook een andere behandeling behoeven doordat de onderliggende oorzaken verschillen.

 

METHODEN

Er werd een latente klasseanalyse (LCA) op gedragsmaten uitgevoerd bij een groep van 644 kinderen met en zonder klinische diagnoses, in leeftijd variërend van 5 t/m 17 jaar.

 

RESULTATEN

Er zijn kinderen die ADHD-gedrag laten zien vrij van ASS-problemen, maar er wordt geen ASS-problematiek gerapporteerd zonder ADHD-symptomen. Naast de ‘pure’ ADHD-groep ontdekten we ook een groep kinderen die voornamelijk ADHD-gedrag vertoont gecombineerd met ASS-symptomen, en een groep met voornamelijk ASS-gedrag, gecombineerd met ADHD-symptomen. Over het geheel genomen blijken kinderen die meer gedragsproblematiek laten zien, cognitief meer aangedaan, maar er zijn ook cognitieve functies die meer typisch zijn voor ADHD-problematiek (zwak werkgeheugen) of ASS-problematiek (zwakke emotieherkenning en excellente detailwaarneming).

 

CONCLUSIE

De twee groepen kinderen die zowel ASS- als ADHD-gedrag laten zien, blijken op cognitief niveau onderscheiden te kunnen worden. Dit onderscheid kan ons sturen in de juiste klinische aanpak; mogelijk reageren deze kinderen verschillend op medicatie, sociale vaardigheidstraining en gedragstherapie. Een volgende stap in ons onderzoek is het ophelderen van de genetische grondslagen van de cognitief homogenere groepen.

 

LITERATUURVERWIJZING

Rommelse NN, Geurts HM, Franke B, Buitelaar JK, Hartman CA. A review on cognitive and brain endophenotypes that may be common in autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder and facilitate the search for pleiotropic genes. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. May 2011;35(6):1363-1396.

 

Van der Meer JMJ, Oerlemans AM, Van Steijn DJ, Lappenschaar MGA, Sonneville LMJ, Buitelaar JK, Rommelse NNJ. Are ASD and ADHD different manifestations of one overarching disorder? Cognitive and symptom evidence from a clinical and population based sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (in press).