Lindauer, R.J.L., Abrahamse, M., Jonkman, C.
Locatie(s): 0.2 Berlin / 0.3 Copenhagen
Categorie(ën): Bijscholing; Neurowetenschappen; Psychotherapie; Symposium
ACHTERGROND
Uit drie Nederlandse prevalentiestudies blijkt dat 30 tot 34 van de 1000 kinderen kindermishandeling meemaakt. De psychische gevolgen van kindermishandeling zijn ernstig. In sommige situaties van onveiligheid wordt besloten het kind uit huis te plaatsen. Behandeling van de gevolgen van kindermishandeling is van groot belang.
DOEL
Onderzoeken en aantonen van de effecten van twee behandelinterventies (Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) en Multidimensional Treatment Foster Care for Preschoolers (MTFC-P)) voor de gevolgen van kindermishandeling.
METHODEN
Binnen de Bascule in Amsterdam zijn twee interventies geïmplementeerd, PCIT en MTFC-P, voor jonge kinderen in de leeftijd van 2 tot 7 jaar met gedrags- en gehechtheidsproblemen waarbij er sprake is van kindermishandeling. Bij PCIT verblijft het kind thuis en wordt de ouder betrokken bij de behandeling. Bij MTFC-P verblijft het kind in een pleeggezin. Beide behandelingen zijn onderzocht in een quasi-experimenteel design.
Bij PCIT zijn 37 jonge kinderen met gedragsproblemen vergeleken met 59 kinderen uit een normale populatie. Bij MTFC-P zijn 20 jonge kinderen met gedrags- en gehechtheidsproblemen vergeleken met 61 kinderen binnen de reguliere pleegzorg.
RESULTATEN
De behandeleffecten van PCIT op gedragsproblemen zijn groot, d=1.99 (Abrahamse e.a., 2012). MTFC-P laat significante afname zien van gedragsproblemen (Jonkman e.a., under review).
CONCLUSIE
PCIT en MTFC-P zijn effectieve behandelinterventies voor jonge mishandelde kinderen met psychische problemen. De beide studies worden gepresenteerd en de klinische implicaties worden besproken.
REFERENTIES
Jonkman, C., Bolle, E., Schuengel, C., Lindeboom, R., Oosterman, M., Boer, F., & Lindauer, R.J.L. Multidimensional Treatment Foster Care for Preschoolers: Early Findings of an Implementation in the Netherlands. In review.
Abrahmse, M., Junger, M., Chavannes, E.L., Coelman, F.J.G., Boer, F., & Lindauer, R.J.L. (2012). Parent-Child Interaction Therapy for preschoolers with disruptive behaviour in the Netherlands. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 6 (24).