Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 12:15 - 12:45u

P66 Adolescenten 3.0 (wisselende sociale contexten, sociale media) – implicaties voor diagnostiek en behandeling

Blijd, C.J.M.

Locatie(s): Expo Foyer

Categorie(ën): Postersessie

ACHTERGROND

De adolescentie is een belangrijke periode in de ontwikkeling van de mens. Hier vindt naast de verdere identiteitsvorming ook de cognitieve en seksuele rijping tot de volwassenheid plaats. Dit gebeurt via een interactief proces tussen de adolescent en de contexten waarin hij zich bevindt. Deze contexten wisselen en verschillen voortdurend qua samenstelling en hebben direct en indirect invloed op elkaar en daarmee op de jongere.

Tegenwoordig is, naast de gezinsvorm, vooral de sociale omgeving van de rijpende adolescent veranderd. Jongeren verkeren niet meer uitsluitend in de separate traditionele sociale klassen. Door toegang tot internet en sociale media kunnen zij voortdurend schakelen van de ene sociale context naar de andere. Er wordt daarbij meer dan voorheen een appèl gedaan op hun sociale aanpassingsvermogens, oplossingsvaardigheden en zelfsturing. Deze vaardigheden vallen onder het executief functioneren, hetgeen plaatsvindt in de prefrontale cortex. Dit hersengebied kan gezien worden als een dirigent of motivator die de andere hersengebieden aanstuurt.

Juist bij adolescenten is de rijping van de prefrontale cortex echter nog niet voltooid, en hun motivatie kan geregeld fluctueren, waardoor het hen ontbreekt aan een dirigent die ze door de huidige complexe sociale wereld kan loodsen.

Om adolescenten goed te kunnen begeleiden dient adolescentenpsychiatrie anno 2013 rekening te houden met zowel de huidige wisselende sociale contexten als de recente neurobiologische inzichten ten aanzien van de hersenontwikkeling in deze levensfase.

 

DOEL

Inzicht geven hoe de hedendaagse adolescentenpsychiatrie mee dient te ontwikkelen met de doelgroep.

 

METHODEN

Middels een theoretisch kader en casuïstiek wordt besproken hoe adolescenten in de psychiatrie beter benaderd kunnen worden.

 

RESULTATEN

Door sociale media in te zetten in de behandeling van adolescenten maken we echt contact en raken we hen daardoor ook minder snel kwijt.

 

CONCLUSIE

Sociale media is een probate adjuvans en facilitator in de adolescentenpsychiatrie.