Nys, M.G., Nys, T.R.V.
Locatie(s): 2.4 Thames
Categorie(ën): Bijscholing; Workshop
INHOUD
Als u dit met aandacht leest, dan gebruikt u uw geestelijke vermogens, en staat u open voor nieuwe ervaringen. Misschien vindt u dit niet bijzonder en heeft u geen boodschap aan de probleemstelling van de dichter John Keats in een van zijn gedichten, waarin hij zich afvraagt hoe de wereld eruit zou zien zonder denkbeelden en ervaringen, zonder betekenis; 'een wereld van sterren met toeters en bellen maar zonder een naam, zonder één verwijzing'? Als u zich er wel over verbaast, over onze vermogens betekenis te geven aan eigen gedachten en ervaringen, en daarin een zekere vrijheid voelt, dan deelt u deze verbazing met filosofen die zich al millennia bezighouden met het probleem van 'Mind and Brain'.
Zonder overdrijven kan worden gesteld dat u als psychiater misschien wel het meest van alle beroepen te maken krijgt met de relatie tussen geest en brein. Uw behandelinterventies moeten aansluiten bij de subjectieve ervaringen van uw patiënt, en tegelijkertijd grijpen ze aan op objectieve hersenfuncties.
VORM
De gangbare filosofische theorieën over de mind-brainrelatie worden voor u ingeleid: dualisme in zijn verschillende vormen (W. Hart) , type-identiteit (J Smart), en taak-identiteit (J. Kim), functionalisme (J. Fodor), eliminatief materialisme (D. Davidson), externalisme (R.M. Rowland), realisme en anti-realisme (H. Putnam), fenomenologie (F. Varela & E. Thompson). Vervolgens worden de verschillende theorieën tegen het licht gehouden voor zover zij een bijdrage kunnen leveren aan de theorievorming van de psychiatrie.
LEERDOELEN
1) Kennis hebben van de voornaamste filosofische stromingen in de 'philosophy of mind'.
2) Kunnen inschatten wat de betekenis is van die verschillende stromingen voor de
theorievorming van de psychiatrie.
LITERATUUR
Kenneth Kendler. Toward a Philosophical Structure for Psychiatry. American Journal of Psychiatry. 2005; 162: 433-440