Dil, L.M.
Locatie(s): 2.7 Meuse / 2.8 Rhine
Categorie(ën): Psychotherapie; Workshop
INHOUD
Depressie is bij adolescenten een van de meest voorkomende psychiatrische aandoeningen. Aan de hand van gevalsbeschrijvingen illustreren we dat Kortdurende Psychodynamische Steungevende Psychotherapie (KPSP) zich goed leent voor de behandeling van depressie bij adolescenten. De focus ligt op relationele patronen en analyse van de dynamiek die op kan treden tijdens KPSP. Hierbij is de directe betrokkenheid van de familie een uitgelezen kans om eventuele negatieve interacties te ontwarren en te veranderen. Parallelsessies met familieleden kunnen het veranderingsproces versnellen en gunstig beïnvloeden.
De adolescentie is een turbulente levensfase met een veelheid aan oefensituaties, waarin therapie-ervaringen en -inzichten kunnen bijdragen aan een positieve uitkomst.
VORM
Als opmaat wordt een kort overzicht gegeven van de huidige evidentie van psychodynamische behandelingen voor kinderen en jeugdigen. Vervolgens wordt het behandelmodel van de KPSP aan de hand van klinische vignetten geïntroduceerd.
De workshop wordt ondersteund met powerpointpresentaties. In interactie met de deelnemers worden mogelijkheden tot interventie getoetst en uitgewisseld.
LEERDOELEN
Kennismaking met KPSP bij adolescenten, inclusief de rol van de familieleden, ter verbreding en verdieping van het therapeutische behandelarsenaal.
LITERATUUR
Dil, L.M., Van, H.L. (2011). Kortdurende psychodynamische steungevende psychotherapie bij adolescenten. Twee gevalsbeschrijvingen. Tijdschrift voor Psychotherapie, 37, 99-116.
Midgley, N., Kennedy, E. (2011). Psychodynamic psychotherapy for Children and Adolescents: A Critical Review of the Evidence Base. Journal of Child Psychotherapy, 37, 1-29.