Severity: Notice
Message: Trying to get property of non-object
Filename: views/programma_sessie_v3.php
Line Number: 105
Severity: Notice
Message: Trying to get property of non-object
Filename: views/programma_sessie_v3.php
Line Number: 144
Severity: Notice
Message: Trying to get property of non-object
Filename: views/programma_sessie_v3.php
Line Number: 150
Severity: Notice
Message: Trying to get property of non-object
Filename: views/programma_sessie_v3.php
Line Number: 144
Severity: Notice
Message: Trying to get property of non-object
Filename: views/programma_sessie_v3.php
Line Number: 150
Dil, L.M., Cornelis, J.E., Oenen, F.J. van
Locatie(s): 2.9 Euphrates
Categorie(ën): Diagnostiek; Workshop
INHOUD
Verschillende diensten verlenen hulp aan kinderen in crisissituaties. Onderzoek laat zien dat een psychiatrische stoornis in het kind weliswaar een rol kan spelen bij het ontstaan van de crisis, maar dat overbelasting en uitputting in het systeem om het kind heen dikwijls doorslaggevend zijn. De relatie tussen het kind en zijn omgeving kan plotseling verstoord raken, maar ook langdurend en steeds opnieuw op dezelfde manier tot een crisis leiden. Met name deze laatste groep doet een sterk beroep op hulpverleners, die zich machteloos gemaakt kunnen voelen en die niet meer weten hoe te handelen.
In deze workshop wordt stilgestaan bij de verscheidenheid aan psychiatrische beelden bij het kind in crisissituaties, beïnvloedende factoren in de omgeving en de wijze van interveniëren in de moeilijkste situaties.
VORM
Inleiding met een overzicht van wetenschappelijk onderzoek in internationaal verband over acute kinder- en jeugdpsychiatrie aan de hand van een powerpointpresentatie; filmmateriaal; en bespreking van casuïstiek die door deelnemers ingebracht kan worden.
LEERDOELEN
Overzicht verkrijgen van verschillende typen kinderpsychiatrische crises, de invloed van omgevingsfactoren en manieren van interveniëren.
LITERATUUR
Dil, L.M., Vuijk, P.J. (2012). Emergency Presentations to an inner-city Psychiatric Service for Children and Adolescents. Child Care in Practice, 18, 255-269.