Georgiadis, J.R.
Locatie(s): 0.4 Brussels / 0.5 Paris
Categorie(ën): Farmacotherapie; Symposium
ACHTERGROND
Seks is belangrijk, want er komen kinderen van. Seks is vooral ook erg lekker. Althans, dat kan het zijn. Seks is vaak complex, onbegrijpelijk, en in staat immens verdriet teweeg te brengen. Terwijl we dagelijks gebombardeerd worden met subtiele en minder subtiele verwijzingen naar seks, en terwijl trieste zaken zoals kindermisbruik aan de orde van de dag zijn, moeten we concluderen dat we eigenlijk maar heel weinig weten over hoe we (dat wil zeggen: ons brein) seksuele prikkels verwerken, hoe seksuele voorkeuren tot stand komen, en hoe we er uiteindelijk toe komen om een seksuele respons te produceren.
DOEL
Een overzicht geven van de stand van zaken op het gebied van seksuele neurowetenschappelijke experimenten.
METHODE
Bespreking van de literatuur en eigen onderzoek.
RESULTATEN
Seks is op het niveau van de hersenen complex en dynamisch. Verschillende netwerken lijken geschakeld te worden tijdens verschillende fases van de seksuele respons. Soortgelijke centrale dynamica bestaan ook voor ander belonend gedrag. Sympathische arousal speelt een cruciale rol bij seks, en wat dat betreft vertoont het belangrijke overeenkomsten met drugs, muziek, en zelfs pijn. Een ander punt dat vaak wordt genegeerd in seksonderzoek, is dat seks grotendeels geleerd moet worden. Neurobiologische experimenten in dieren en mensen hebben aangetoond dat genitale beloning (vooral orgasme) daar een zeer voorname rol in speelt. Een van de belangrijkste leermechanismen in mensen is leren door observatie, oftewel sociaal leergedrag. Hier is maar weinig over bekend, ook al is seks inherent sociaal. Ik zal data-aanwijzingen presenteren dat hersengebieden waarvan we weten dat ze belangrijk zijn voor intermenselijk begrip, ook activeren wanneer mensen porno kijken.
CONCLUSIE
Ondanks deze bevindingen en inzichten is er nog een grote inhaalslag te maken ten opzichte van het hersenonderzoek naar andere emotionele gedragingen.