Roke, Y., Voorst, A.J.P. van
Locatie(s): 0.4 Brussels / 0.5 Paris
Categorie(ën): Diagnostiek; Workshop
ACHTERGROND
Autismespectrumstoornissen (ASS) worden steeds meer gediagnosticeerd op volwassen leeftijd (prevalentie 1%, (Brugha, 2011)), en de kinderen en jongeren met ASS worden volwassen. Er ontstaat zodoende een sterk groeiende groep volwassenen met ASS, en er bestaan nog veel onduidelijkheden over de diagnostiek en behandeling van de comorbiditeit. De kernsymptomen van ASS zijn gedurende het hele leven aanwezig. De behandeling van ASS is vooral gericht op aanpassingen in de omgeving. Comorbiditeit is echter meer regel dan uitzondering. Er komen verschillende targetsymptomen in aanmerking voor behandeling, zoals zintuiglijke overprikkeling, aandacht- en concentratiestoornissen, preoccupatie, impulsiviteit, psychotische belevingen, maar ook bijkomende psychosociale problemen (werk, relaties).
VORM
Een overzicht geven van wat er bekend is over targetsymptomen en comorbiditeit bij volwassenen met ASS en een normale begaafdheid, door middel van een literatuuronderzoek in Pubmed. Daarnaast voorbeelden uit de klinische praktijk geven van targetsymptomen en comorbiditeit, en daarin de invloed vanuit de omgeving bespreken (structuur of niet, hoeveelheid prikkels, overvraging). De praktijk van diagnostiek en behandeling bij deze problematiek wordt toegelicht aan de hand van beeldmateriaal, klinische vignetten en casuïstische voorbeelden.
LEERDOELEN
- Handvatten krijgen voor de diagnostiek en behandeling van comorbide psychiatrische stoornissen en/of targetsymptomen en bijkomende psychosociale problemen bij volwassen met ASS en een normale begaafdheid.
- Inzicht in het verschil tussen een comorbide stoornis en een targetsymptoom bij ASS.
Er zal aandacht gegeven worden aan de verschillende omgevingsfactoren, psychosociale interventies en farmacotherapeutische behandelstrategieën die het beloop van de ASS kunnen beïnvloeden.
De presentatie heeft een cursusachtige opzet, waarbij de deelnemers bij de bespreking van de casuïstiek interactief betrokken worden.