Esmeijer, F.J., Hochstenbach, B.
Locatie(s): 0.2 Berlin / 0.3 Copenhagen
Categorie(ën): Bijscholing; Diagnostiek; Epidemiologie; Neurowetenschappen; Psychotherapie; Symposium
INHOUD
Voor de doelgroep licht verstandelijk beperkten (LVB) bestaan nog weinig evidence-based interventies. In onze psychiatrische crisisunit voor jongeren met een LVB worden regelmatig patiënten opgenomen bij wie traumatisering een centrale rol speelt in etiologie en instandhouding van de klachten. Een steunend netwerk ontbreekt, al of niet samenhangend met genetische en/of transgenerationele factoren.
Deze meervoudig kwetsbare patiënten stellen het behandelteam voor dilemma’s. Actuele of dreigende escalaties vormen gewoonlijk een contra-indicatie voor traumabehandeling. Stabilisatiemethoden leveren niet altijd voldoende (snel) resultaat op. Niettemin trachten wij een werkbare context te creëren voor behandeling. Bij hoge lijdensdruk zoeken wij de grenzen op van het indicatiegebied voor bijvoorbeeld eye movement desensitization and reprocessing (EMDR), en combineren wij elementen van diverse interventies.
We nemen u mee in dergelijke dilemma’s. We bespreken enkele casussen inclusief behandelresultaten en presenteren een heuristisch model voor behandelplanning en -monitoring. Er wordt ingezoomd op afwegingen van het behandelteam en u kunt mee discussiëren over alternatieven.
VORM
Inleiding op basis van literatuur; presentatie van casuïstiek; samenvatting van de dilemma’s in de vorm van een model; oefening met het opstellen van een behandelplan aan de hand van een casus, inclusief nabespreking, discussie en conclusies.
LEERDOELEN
Na afloop van deze workshop heeft de bezoeker:
- Een beknopt overzicht van evidence-based en practice-based behandelmethodieken bij ernstig en complex trauma.
- Handvatten bij systemische afwegingen rond de inzet van deze methodieken bij ernstig getraumatiseerde LVB-jongeren.
- Handvatten bij de inzet van medicatie in het behandelplan.
- Zicht op de benodigde randvoorwaarden (hoe een voldoende veilige behandelcontext en perspectief te creëren bij ontstentenis van een ‘good-enough’ opvoedingssituatie?).
LITERATUUR
Hart, O. van der, Nijenhuis, E. en Steele, K. (2010). Het belaagde zelf. Structurele dissociatie en de behandeling van chronische traumatisering. Amsterdam: Boom.
Struik, A. (2010). Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson.
E. ten Broeke, A. de Jongh & H.-J. Oppenheim (red). Praktijkboek EMDR.