Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

woensdag 10 april 2013 13:45 - 17:00u

W17 Psychiatrie, religie en spiritualiteit

Verhagen, P.J., Megen, H.J.G.M. van

Locatie(s): 2.3 Rhône

Categorie(ën): Bijscholing; Workshop

INHOUD

Op basis van epidemiologisch en sociaal-psychologisch onderzoek staat inmiddels wel vast dat religie, spiritualiteit en levensbeschouwing van belang zijn voor mensen met een psychiatrische stoornis. Meta-analyses maken duidelijk dat er een positieve samenhang is tussen (dimensies van) religiositeit en (aspecten van) psychische gezondheid. Toch is deze kennis geen gemeengoed en wordt ze dus ook niet toegepast. Daarbij komt dat ook in richtlijnen geen of onvoldoende aandacht gegeven wordt aan trans- of subculturele aspecten (waaronder religie en spiritualiteit).

In drie stappen wordt in deze workshop aan deze achterstand aan kennis en tekort aan vaardigheden gewerkt. In de eerste stap wordt met de deelnemers onderzoek gedaan naar deze bias. Welke opvattingen spelen er bij professionals, als het gaat om hun houding ten aanzien van religie en spiritualiteit in de psychiatrische praktijk? Zijn er wat dat aangaat verschuivingen waar te nemen ten opzichte van wat daarover in de literatuur werd beweerd?

In de volgende stap wordt met de deelnemers een interview ontwikkeld dat in de eerste plaats een screenende functie heeft (is het relevant om met deze patiënt aandacht te besteden aan deze thematiek) en in de tweede plaats een verdiepende functie (als het gaat om het nader verkennen en exploreren van religieuze of spirituele thematiek).

In de derde stap wordt met behulp van casuïstiek aandacht besteed aan het verwerken van religieuze en spirituele aspecten, indien relevant gebleken, in de diagnostiek (diagnostische formulering) en het behandelingsplan.

 

LEERDOELEN

Aan het eind van de cursus is de deelnemer in staat om met het verkregen materiaal concreet aan de slag te gaan. De cursus levert daarmee een bijdrage aan het ontwikkelen en verbeteren van vaardigheden en kennis.

 

VORM

Korte inleidingen, oefeningen, casuïstiek, videobeelden, rollenspelen, discussie.

 

LITERATUUR

Verhagen, P.J. & Van Megen, H.J.G.M. (red.) (2012). Handboek voor Psychiatrie, Religie en Spiritualiteit. Utrecht: De Tijdstroom.