Perquin, L.N.M., Stoffels, M.
Locatie(s): 2.10 Tigris
Categorie(ën): Bijscholing; Discussiegroep
ACHTERGROND
De praktijksimulatie is een nuttige werkvorm om op een veilige manier te experimenteren met gesprekstechnieken die op de werkvloer kunnen worden toegepast. Vooral onderwijs waarin diagnostische, therapeutische, of specifieke gespreksvaardigheden aan bod komen leent zich hier goed voor. Praktijksimulaties kunnen goed geoefend worden in combinatie met het bespreken van video’s waarop de aios zelf of een andere psychiater te zien is. Het naspelen van een praktijksituatie heeft echter niet zonder meer een hoog leerrendement. Praten over praktijksituaties is veilig, maar ‘weten’ en ‘snappen’ zijn niet altijd voldoende om ook de stap naar ‘kunnen’ te maken.
VORM
Brainstorm, discussie en oefenen.
LEERDOELEN
Tijdens deze bijeenkomst discussiëren de aanwezigen over hoe de praktijksimulatie ingezet kan worden in het psychiatrieonderwijs. Naast het uitwisselen van ervaringen wordt actief geoefend met de verschillende aandachtspunten en vormen van de praktijksimulatie.
LITERATUUR
Galan, K. de, (2011). Werken met de successpiraal. Rollenspellen met effect. Zaltbommel: Uitgeverij Thema.
Ouwehand, W. H. (2005). Omgaan met rollenspelen. Amsterdam: Reed Business.