Niesink, P., Vladàr Rivero, V.M.
Locatie(s): 0.2 Berlin / 0.3 Copenhagen
Categorie(ën): Bijscholing; Discussiegroep
ACHTERGROND
In diverse sectoren zijn in de afgelopen jaren kwaliteitskeurmerken geïntroduceerd. In de ggz kennen we inmiddels het Keurmerk TOPGGZ. Ook grote brancheorganisaties buiten de zorg hebben keurmerken ontwikkeld. Zo heeft BOVAG recent het keurmerk 'erkend duurzaam' voor haar leden geïntroduceerd.
Maar de vraag is of keurmerken nu een last of een zegen zijn. Moet een aanbieder beschikken over een keurmerk om zich te onderscheiden van zijn 'concurrenten' en hoe zit dat specifiek voor de zorg? Heeft een keurmerk in de zorg meerwaarde? Weet een patiënt of een ziekenhuis aangesloten is bij Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen? Kiest een patiënt bewust voor een psychiater die werkt onder het keurmerk 'TOPGGZ'?
Zorgverzekeraars en overheid hechten steeds meer waarde aan een keurmerk. Zij verlangen dat zorgaanbieders zich onderscheiden en aan standaarden voldoen. Maar wat brengt het u? Heeft het meerwaarde voor uw werk als psychiater? En stimuleert het u? Hierover willen wij met u in discussie, zodat u en wij ons kunnen verdiepen in dit fenomeen en een antwoord kunnen formuleren op de vraag of het nu een last of een zegen is. En welke aanpassingen aan zo'n keurmerk kunnen u helpen?
Vorm: de discussiegroep start met een inleiding op keurmerken. Daarbij introduceren de beide sprekers enkele keurmerken binnen en buiten de zorg. De achtergronden van keurmerken, de bijbehorende criteria en weging worden kort toegelicht. Hierdoor wordt het kennisniveau van de discussiegroep op een zo gelijk mogelijk niveau gebracht, waardoor de discussie over de stellingen de diepte in kan gaan.
STELLINGEN
1) Patiënten zullen eerder kiezen voor een zorgaanbieder die een keurmerk heeft.
2) Patiënten zullen zich verdiepen in de achtergronden van een keurmerk.
3) Het onderhoud van het keurmerk weegt niet op tegen de benefits.
4) Criteria van keurmerken moeten zo specifiek zijn en de lat dermate hoog leggen, dat het keurmerk onderscheid biedt.
5) Als zorgaanbieder moet ik beschikken over een keurmerk om me te onderscheiden.
6) Het behalen van het keurmerk ten aanzien van de inhoud van het werk stimuleert en inspireert de professionals.
LEERDOELEN
De deelnemer heeft kennis genomen van verschillende (vormen van) keurmerken en van de criteria en doelstellingen van keurmerken. Daardoor heeft de deelnemer inzicht in de achtergronden van keurmerken, waardoor hij / zij geïnvolveerd kan deelnemen aan de discussie of kwaliteitskenmerken iets toevoegen aan het geleverde product / de geleverde zorg.
Gezamenlijk wordt de vraag beantwoord of keurmerken nu een last of een zegen zijn.
Subleerdoel is om met een kritische massa het verschijnsel keurmerken tegen het licht te houden en draagvlak te creëren voor het introduceren van vormen van transparantie en onderscheidend vermogen om daarmee de patiënt / klant te bedienen.