Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

woensdag 10 april 2013 13:45 - 15:15u

S9.1 Het effect van werkgeheugentraining bij kinderen met neuropsychiatrische stoornissen met of zonder een licht verstandelijke beperking

Roording-Ragetlie, S.L., Klip, H., Buitelaar, J.K., Slaats-Willemse, D.I.E.

Locatie(s): Pieter Baan Zaal

Categorie(ën): Farmacotherapie; Neurowetenschappen; Symposium

ACHTERGROND

Literatuur wijst uit dat het trainen van het werkgeheugen (middels Cogmed©) een succesvolle behandelvorm is voor kinderen met ADHD (Klingberg et al., 2005). Gedragsproblemen verminderen, en zowel cognitieve vaardigheden als het dagelijks leren en de schoolprestaties verbeteren.

 

DOEL

Tot nu toe hebben de meeste studies zich gericht op de effectiviteit van werkgeheugentraining in één geïsoleerde diagnostische groep. Onze studies richten zich enerzijds op vergelijking van effectiviteit van training bij verschillende groepen stoornissen en daarnaast bij een comorbide groep zwakbegaafde kinderen met neuropsychiatrische stoornissen.

 

METHODEN

Kinderen volgen Cogmed© 5 weken lang, 5 dagen per week, 30-45 minuten per dag op de computer, thuis of op school. De oefeningen bestaan uit verbale en visuele werkgeheugentaken en de moeilijkheidsgraad past zich aan aan de prestaties van het kind.

Effectiviteit wordt gemeten met een interventiestudie (N=122), waarbij vragenlijstgegevens (AVL, VISK, BRIEF) vergeleken worden voor en 4-6 weken na de werkgeheugentraining en met een lopende dubbel blinde RCT (N=100), waarbij tevens uitgebreid neuropsychologisch onderzoek en ook een follow-up na 6 maanden plaatsvindt.

 

RESULTATEN

Werkgeheugentraining blijkt effectief bij kinderen met neuropsychiatrische stoornissen, leerproblemen en/of LVB. Kinderen met leerstoornissen blijken minder te profiteren op het gebied van hyperactviteit/impulsiviteit en executieve functieproblemen, vergeleken met de andere groepen. Rondom het onderzoek naar kinderen met neuropsychiatrische stoornissen en LVB worden de eerste data gepresenteerd.

 

CONCLUSIE

Werkgeheugentraining is een effectieve vorm van behandeling voor een grote groep kinderen met stoornissen. Ook kinderen met een verstandelijke beperking profiteren van training, wat Cogmed© een interessante behandelvorm maakt, vanwege het beperkte appèl op zelfreflectie en het vermogen tot aanpassing van de moeilijkheidsgraad, wat in de meeste bestaande behandelvormen juist het probleem is voor deze doelgroep.

 

LITERATUURVERWIJZING

Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson M., Gustafsson, P., Dahlstrom K., Gillberg, C.G., Forssberg, Westerberg, L.P., 2005. Computerized training of working memory in children with ADHD - A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 177-186.