Roording-Ragetlie, S.L., Klip, H., Buitelaar, J.K., Slaats-Willemse, D.I.E.
Locatie(s): Pieter Baan Zaal
Categorie(ën): Farmacotherapie; Neurowetenschappen; Symposium
ACHTERGROND
Literatuur wijst uit dat het trainen van het werkgeheugen (middels Cogmed©) een succesvolle behandelvorm is voor kinderen met ADHD (Klingberg et al., 2005). Gedragsproblemen verminderen, en zowel cognitieve vaardigheden als het dagelijks leren en de schoolprestaties verbeteren.
DOEL
Tot nu toe hebben de meeste studies zich gericht op de effectiviteit van werkgeheugentraining in één geïsoleerde diagnostische groep. Onze studies richten zich enerzijds op vergelijking van effectiviteit van training bij verschillende groepen stoornissen en daarnaast bij een comorbide groep zwakbegaafde kinderen met neuropsychiatrische stoornissen.
METHODEN
Kinderen volgen Cogmed© 5 weken lang, 5 dagen per week, 30-45 minuten per dag op de computer, thuis of op school. De oefeningen bestaan uit verbale en visuele werkgeheugentaken en de moeilijkheidsgraad past zich aan aan de prestaties van het kind.
Effectiviteit wordt gemeten met een interventiestudie (N=122), waarbij vragenlijstgegevens (AVL, VISK, BRIEF) vergeleken worden voor en 4-6 weken na de werkgeheugentraining en met een lopende dubbel blinde RCT (N=100), waarbij tevens uitgebreid neuropsychologisch onderzoek en ook een follow-up na 6 maanden plaatsvindt.
RESULTATEN
Werkgeheugentraining blijkt effectief bij kinderen met neuropsychiatrische stoornissen, leerproblemen en/of LVB. Kinderen met leerstoornissen blijken minder te profiteren op het gebied van hyperactviteit/impulsiviteit en executieve functieproblemen, vergeleken met de andere groepen. Rondom het onderzoek naar kinderen met neuropsychiatrische stoornissen en LVB worden de eerste data gepresenteerd.
CONCLUSIE
Werkgeheugentraining is een effectieve vorm van behandeling voor een grote groep kinderen met stoornissen. Ook kinderen met een verstandelijke beperking profiteren van training, wat Cogmed© een interessante behandelvorm maakt, vanwege het beperkte appèl op zelfreflectie en het vermogen tot aanpassing van de moeilijkheidsgraad, wat in de meeste bestaande behandelvormen juist het probleem is voor deze doelgroep.
LITERATUURVERWIJZING
Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson M., Gustafsson, P., Dahlstrom K., Gillberg, C.G., Forssberg, Westerberg, L.P., 2005. Computerized training of working memory in children with ADHD - A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 177-186.