Serious games voor chirurgen: validatie van een instrument ter verbetering van de intra-operatieve beslisvaardigheid
Graafland, M., Bemelman, W.A., Schijven, M.P.
Locatie(s): Foyer
Categorie(ën): Posters
Introductie
Om een goed chirurg te zijn, moet men niet alleen technisch vaardig, maar ook beslisvaardig zijn in wisselende OK omgevingen. Het is belangrijk om in staat te zijn uit het complexe aanbod van audiovisuele en tactiele signalen op OK, tijdig de belangwekkende signalen op te pikken. Een term die wel wordt gebruikt hiervoor is ‘situational awareness’. Terwijl technische vaardigheden in het huidige opleidingsprogramma buiten de OK onderwezen kunnen worden, zijn er nauwelijks middelen om opleidingassistenten (AIOS) te onderwijzen in het herkennen van (potentiele) problemen en het nemen van beslissingen in de laparoscopische OK omgeving. Voor dit doel werd een ‘Serious Game’ ontwikkeld. Een Serious Game is een interactief computerspel dat (1) een uitdagend doel heeft, (2) een aantrekkelijke omgeving biedt, (3) een objectief toetsingssysteem bevat en (4) de speler kennis, vaardigheden of attitudes leert die nuttig zijn in de praktijk. Doel van deze studie is om face- en constructvaliditeit van deze ‘Situation Awareness’ game voor chirurgen te bewijzen.
Methode
De serious game (Figuur. 1) is ontwikkeld vanuit een multidisciplinair samenwerkingsverband tussen specialisten en game ontwikkelaars. De game wordt gespeeld op tablets, smartphone of via internet voor optimale toegankelijkheid. De speler speelt een mini-game, die zelf geen onderwijsdoel heeft, om het engagement te maximaliseren. Gedurende het spelen krijgt de speler echter te maken met problemen die verband houden met falende laparoscopie apparatuur en complicaties die optreden bij laparoscopische ingrepen. De speler moet de problemen tijdig herkennen en oplossen om punten te scoren. De speler ontvangt feedback bij verkeerde beslissingen. Om zijn score te verbeteren, moet de speler kennis van de apparatuur en zijn ‘troubleshooting’ capaciteiten verbeteren.
In deze prospectieve cohortstudie speelden tien onervaren AIOS chirurgie en tien laparoscopisch chirurgen de serious game gedurende een vooraf bepaalde tijd. Hun score op verschillende uitkomstparameters werd bijgehouden en tussen beide groepen vergeleken. Statistisch significante verschillen (P<0.05) in het voordeel van de laparoscopisch chirurgen werden gezien als bewijs voor construct validiteit. De deelnemers vulden een questionnaire in over de toepasbaarheid en acceptatie als leeromgeving.
Resultaten
Het concept van de serious game en de resultaten van deze studie zullen worden toegelicht.
Discussie
De studie onderzoekt belangrijke stappen in het validatieproces van de serious game voor chirurgen. De studie zal bijdragen aan de ontwikkeling van een valide, aantrekkelijke en effectieve methode om beslisvaardigheid en ‘troubleshooting’ tijdens operaties te leren in een veilige omgeving. Het uiteindelijke doel is om de patiëntveiligheid te verhogen.