'One-stop' endoscopische liesbreukchirurgie: een efficiënte behandeling met een hoge patiënttevredenheid
Voorbrood, C.E.H., Burgmans, J.P.J., Clevers, G.J., Davids, P.H.P., Verleisdonk, E.J.M.M., Schouten, N., Dalen, Th. van
Voorzitter(s): Drs. J.A. Charbon & dr. T.S. Aukema
Locatie(s): Auditorium
Categorie(ën): Parallelsessie; Topic: algemeen & overig
In een tijd waarin zorgkosten stijgen, is het een uitdaging om zorg te bieden die kosteneffectief is en waarbij patiënten tevreden zijn. Het “focused factory”concept met geïntegreerde klinische zorgtrajecten tracht deze doelen te bereiken. “One-stop”(of: single visit) chirurgie biedt patiënten een diagnostisch traject en aansluitend op dezelfde dag chirurgische behandeling. In de huidige studie wordt de patiënt-tevredenheid en efficiëntie vanuit een institutioneel perspectief geëvalueerd bij patiënten die werden verwezen voor een “one-stop”endoscopische totaal extraperitoneale (TEP) liesbreuk operatie.
In een hoog-volume liesbreukcentrum werden alle patiënten prospectief geregistreerd die werden verwezen voor deze “one-stop”optie. Wanneer een patiënt contact opnam in verband met een liesbreuk, screende de geïnstrueerde secretaresse de in aanmerking komende patiënt voor “one-stop”optie. De voorkeurstechniek was de TEP correctie onder algehele narcose. Patiënttevredenheid, het succespercentage dagchirurgie en efficiëntie (geduid als een ratio van “no shows”en geannuleerde OK-tijd) werden geëvalueerd.
Tussen januari 2010 en januari 2012 werden er 349 patiënten (17% van alle nieuw gepresenteerde liesbreuken in deze periode) verwezen voor de “one-stop”behandeloptie. De mediane leeftijd was 47.5 jaar en 96,3% was man. Driehonderd-drieëndertig patiënten ondergingen daadwerkelijk de TEP operatie op dezelfde dag (96,3%). Dertien patiënten werden diezelfde dag niet geopereerd (3,7%). De redenen hiervoor waren een incorrecte diagnose (n=7), een afwachtend beleid voor een asymptomatische liesbreuk (n=3), een patiënt met een scrotaalbreuk werd opnieuw ingepland en er waren twee “no shows”. Na de liesbreukoperatie werd 97% van de patiënten op diezelfde dag ontslagen, 10 patiënten hadden een opname nodig. Op basis van vragenlijsten was de patiënttevredenheid een 9,0 (8,89 - 9,17 95% CI) op een schaal van 0-10.
Concluderend is de “one-stop”optie voor de endoscopische behandeling van liesbreuken haalbaar en bevredigend vanuit een institutioneel alsook patiëntenperspectief.
- Over Voorbrood, C.E.H.
- Over Burgmans, J.P.J.
- Over Clevers, G.J.
- Over Davids, P.H.P.
- Over Verleisdonk, E.J.M.M.
- Over Schouten, N.
- Over Dalen, Th. van